Najnowsze Posty

Superfood – czym jest i w jakim celu się ją stosuje? - artykuł dla Dbam o Zdrowie

By 10:05 , , , , , , , , ,


Rozwój handlu międzynarodowego pozwolił nam na dostęp do nawet najbardziej egzotycznej, a przy tym możliwie jak najmocniej naturalnej żywności. W dobie produktów wysokoprzetworzonych, które znajdują się na liście jednych z winowajców masowego rozwoju wielu chorób takich jak otyłość, cukrzyca typu 2 czy miażdżyca - to ogromny plus i spore nadzieje. Żywność superfood – super żywność?

Czym jest superfood?
Mianem super żywności, czyli superfood określamy produkty roślinne od wieków znane i wykorzystywane przez ludność całego świata w wielu dolegliwościach chorobowych. Na tle produktów „zwyczajnych”, superfood wyróżnia się dużą zawartością składników odżywczych w małej masie produktu (tzw. duża gęstość odżywcza) albo/i sporą koncentracją niezbędnych dla zdrowia składników, których w naszym pożywieniu często na co dzień bardzo brakuje. Mowa o chociażby wielonienasyconych kwasach tłuszczowych omega-3, o których ostatnio bardzo głośno, a które rzeczywiście posiadają szereg udokumentowanych naukowo właściwości zdrowotnych, przykładowo: wspierają odporność organizmu, poprawiają pracę układu nerwowego, dbają o nasz piękny, młody wygląd, przeciwdziałają nadwadze i otyłości.

ZAPAMIĘTAJ
Żywność superfood to żywność zawierająca sporą ilość składników odżywczych, w tym również i takich, które w naszej diecie są deficytowe.

Które produkty wybrać?
Wbrew temu co kreują media i polecają producenci, superfood to nie tylko żywność z najdalszych zakątków świata, egzotyczne przysmaki, które kosztują krocie. Wśród nich znajdują się i też takie, które na naszym polskim rynku znane są już od dawna, przez co są nie tylko o wiele tańsze, ale i także zdecydowanie lepiej przez nas akceptowane. Jakie to produkty?


foto własne

Siemię lniane
Siemię lniane – ulubiony produkt dietetyków i gastrologów. Przyrządzony z ich ziaren kisiel delikatnie „oblepia” nasz przewód pokarmowy, łagodząc objawy refluksu, w tym uciążliwą zgagę. Przygotowany kleik jest także środkiem zapobiegającym biegunkom i zaparciom, często stosuje się go przy okazji choroby wrzodowej żołądka. Nasiona lnu są ponadto bogatym źródłem błonnika pokarmowego, z czego 25% stanowi jego rozpuszczalna frakcja charakteryzująca się m.in. właściwościami obniżania stężenia cholesterolu całkowitego oraz tzw. „złego” cholesterolu – LDL. Siemię lniane jest korzystne dla naszego układu sercowo-naczyniowego jeszcze z jednego powodu – to bogate źródło wielonienasyconych kwasów omega-3 niesyntetyzowanych samodzielnie przez nasz organizm. A tez kolei nie tylko poprawiają wynik lipidogramu, ale i regulują ciśnienie tętnicze krwi w sytuacji gdy jest ono za wysokie. Nasiona lnu są ponadto bogate w ligniny, w tym także tzw. ligninę SDG, której przypisuje się właściwości regulujące gospodarkę hormonalną u kobiet oraz wpływ na rozwój masy kostnej. W temacie pań wykazano przykładowo, że podanie 40g siemienia lnianego pacjentkom we wczesnym okresie menopauzy, może wpływać na bardziej efektywną poprawę ich samopoczucia w porównaniu z hormonalną terapią zastępczą (HTZ).

UWAGA
Siemię lniane najlepiej spożywać tuż po zmieleniu. Jeśli zależy nam na wysokiej zawartości niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – nie kupujmy gotowych, zmielonych ziaren.

____________________________________________


ZAPRASZAM RÓWNIEŻ NA STRONĘ CZYTELNI, NA KTÓREJ ZNAJDZIESZ WSZYSTKIE MOJE ARTYKUŁY DLA DBAM O ZDROWIE
KLIK


CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U

You Might Also Like

6 komentarze

  1. czy ziarenka siemienia lnianego można jeść w całości, niezmielone? czy mogę podawać siemię rocznemu dziecku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witam serdecznie,
      najlepiej wybierać w sklepie całe, niezmielone, a mielić / rozcierać je dopiero tuż przed samym zjedzeniem. Swojemu synkowi, odrobinę (płaską łyżeczkę), roztartego, dodawałam po roku do naturalnego jogurtu - obok orzechów i owoców.
      Pozdrawiam ciepło

      Usuń
  2. Nasiona CHIA są bardzo zdrowe. Dostarczają wiele składników odżywczych np. błonnik, cynk, witaminę B3, potas, witaminę B1 i B2.

    OdpowiedzUsuń
  3. A można czymś zastąpić siemię lniane? Ja po prostu go nie lubię. Mam odruch wymiotny więc, odbija mi się itd.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nasionka chia :) podobne właściwości, kleik na dolegliwości żołądkowe też zrobisz.

      Usuń
  4. Jeszcze nie skorzystałam z opcji superfood, ciekawie to wszystko wygląda;)

    OdpowiedzUsuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ