Najnowsze Posty

Co podać na drugie śniadanie/podwieczorek dziecku, które ukończyło pierwszy rok życia?

By 20:12 , , , , ,


Małe dzieci, powinny w ciągu dnia otrzymać około 4-5 posiłków: 3 podstawowe (śniadanie, obiad, kolacja) oraz 1-2 uzupełniające (II śniadanie i/lub podwieczorek). Czasem zdarza się, że maluszki młodsze (w 2 roku życia) domagają się większej ilości posiłków, ale za to - mniejszych objętościowo. O ile to możliwe - warto stopniowo uczyć je regularnego odżywiania w odstępach 3-4 godzinnych. Nic jednak na siłę. Każde dziecko jest przecież inne. Sami zauważycie, jakim charakterem żywieniowym będzie odznaczać się Wasza córką bądź syn. Być może będzie on/ona preferował/a 6 niewielkich posiłków, a być może - 3-4 większe. Trzeba jedynie pamiętać, by wraz z tymi daniami szkrab nie otrzymał ani zbyt małej ani zbyt dużej dawki energii, która mogłaby doprowadzić do niedoborów/nadwagi.

Ponieważ od pewnego już czasu dostaję od Was sporo pytań dotyczących drugiego śniadania i podwieczorku dla rocznego malucha, dzisiejszy wpis będzie zawierał garść propozycji na ten drugi i przedostatni posiłek w ciągu dnia. Wszystkie zawarte tutaj informacje zostały opracowane przez Instytut Matki i Dziecka*, a część z przykładów pochodzi z diety mojego Jasia.

Drugie śniadanie i podwieczorek to uzupełnienie puli energetycznej całodziennej diety naszego maluszka. Dziecko rośnie, raczkuje, chodzi, skacze i szaleje. Traci przy tym mnóstwo energii. I tak będzie prawdopodobnie przez wiele następnych lat. Nie ma lekko :)
II śniadanie i podwieczorek mają za zadanie na nowo naładować baterie naszych pociech. Po to, by radośnie i z życiem mogły odkrywać świat i wszystko to co je otacza. I to właśnie Ty musisz o to zadbać.

Drugie śniadanie/podwieczorek przygotowuje się zwykle na bazie mleka bądź jogurtu naturalnego, kefiru oraz maślanki. Do wyboru mamy moc sezonowych owoców, warzyw oraz jajka, lekkie kasze i delikatny twarożek. Na bazie tych produktów można stworzyć naprawdę pyszne, kolorowe i wartościowe posiłki, które z ochotą zje nawet niejadek. Pasty, naleśniki, omlety, koktajle, sałatki ... Możliwości jest mnóstwo! W zależności od tego co maluch lubi. Smak dań można podkreślać naturalnymi przyprawami - do wytrawnych - pieprz, tymianek, cząber, do słodkich - cynamon oraz wiele wiele innych.

Drugie śniadanie rocznego maluszka to posiłek delikatny i niewielki objętościowo. Podobnie jest z podwieczorkiem. Aby uzmysłowić sobie pojęcie porcji w diecie malucha, warto zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi wielkości produktów serwowanych dzieciom w wieku 1-3. Jak widać - porcja dla malucha wcale nie jest tak duża jakby się nam wydawało. W swojej pracy często spotykam się z mamami, które skarżą się na swoje mało-jedzące dzieci. Po dłuższej rozmowie okazuje się, że szkraby te wcale tak źle nie jadają. To definicja "porcji" wygląda nieco inaczej w pojęciu mamy, a inaczej u dziecka.


Wiele z poniższych propozycji pojawiło się w jadłospisie mojego Janka. Najczęściej, wybieram dla Niego sałatkę ze "swoich" warzyw oraz małą porcję pieczywa, musy i twarożki owocowe. Na drugie śniadanie preferuję raczej wytrawne dania. Na słodko - jest potwieczorek. Dosyć często serwuję Mu również koktajle owocowo-warzywne na bazie kefiru bądź maślanki. W ten banalny sposób, z łatwością można przemycić dziecku szpinak o neutralnym smaku czy aromatyczną, nie zawsze przez szkraby lubianą natkę pietruszki.

Jak do tej pory, posiłków Jasia nie dosładzałam i nie dosalałam. Kto czytuje tego bloga od dłuższego czasu, doskonale zna moje podejście. Jeśli nie - zapraszam tutaj oraz tutaj. Ponieważ jedna z moich prac dyplomowych opierała się na wartościach prozdrowotnych miodu, stopniowo przymierzam się do znalezienia jego najlepszego źródła i dodawania odrobiny do pewnych posiłków Janka. Owsiankę czy twarożek można przecież posłodzić owocami. Z uwagi jednak na wiele korzystnych cech miodu, zdecydowałam się powoli i w niewielkich ilościach zaprzyjaźniać Jasia z tym produktem.

Nim ostatecznie przejdę już do propozycji drugich śniadań/podwieczorków, przypomnę:


Drugie śniadanie/podwieczorek to nie pora (i nie powód) do podawania dwulatkowi słodkiego danonka, ciastkowej kanapki czy słonych paluszków. Drugie śniadanie to ważny posiłek. Dla każdego z nas. I o tym należy pamiętać żywiąc swojego malucha. 

Przykłady drugich śniadań w drugim roku życia dziecka 
(część na podstawie zaleceń Instytutu Matki i Dziecka*)

Na słodko
- mały banan z łyżką jogurtu*
- sałatka z 2-3 morelek, łyżeczki najlepszych jakościowo, namoczonych i rozdrobnionych rodzynek i łyżki jogurtu naturalnego*
- filiżanka kefiru z okrągłym domowym biszkoptem*
- małe opakowanie jogurtu naturalnego z 2 łyżkami jagód*
- pół opakowanie jogurtu naturalnego z małą brzoskwinią*
- mały omlet na wodzie z łyżeczką jogurtu naturalnego i 1/2 filiżanki malin
- łyżka ugotowanej kaszy jaglanej, odrobina mleka i dowolny, mały owoc
- małe jabłko uduszone na wodzie z łyżką płatków owsianych błyskawicznych i szczyptą cynamonu
- płaska łyżka ugotowanej kaszy jaglanej, odrobina mleka, ćwiartka uduszonego na wodzie małego jabłka i szczypta cynamonu

Na wytrawnie
- kromka kajzerki z łyżeczką masła i pastą z łyżki półtłustego twarogu, łyżki jogurtu naturalnego i szczypiorku*
- pół kromeczki żytniego chleba z łyżeczką masła i pastą z łyżki półtłustego twarogu, łyżki jogurtu naturalnego, 2 rzodkiewek i 3-4 plasterków zielonego ogórka
- omlet na wodzie z łyżką jogurtu naturalnego, posiekaną rzodkiewką i szczypiorkiem
- pół kromeczki chleba pszennego z łyżeczką masła, szczypiorkiem i połową jajka na miękko/twardo
- pół kromeczki chleba graham z łyżeczką masła, z sałatką z łyżeczki tartego sera żółtego, łyżki jogurtu naturalnego, łyżeczki szczypiorku
- pół kromeczki chleba mieszanego z łyżeczką masła i sałatką (poniżej) z rzodkiewki, listka sałaty, łodyżki szczypiorku, ćwiartki pomidora z 1-2 łyżkami jogurtu naturalnego

Zdrowe przekąski w ciągu dnia
- cząstki jabłka, mandarynki lub pomarańczy
- plasterki banana
- kawałeczki gotowanych warzyw (marchwi, kalafiora, fasolki szparagowej)
- plasterki sera białego, ew. żółtego najlepszej jakości (ale niewiele)
- mleko
- jogurt naturalny


SAŁATKA 
mała rzodkiewka, ćwiartka małego pomidora, łodyżka szczypiorku, 
mały listek zielonej sałaty, mała łodyżka szczypiorku, 1-2 łyżki jogurtu naturalnego

Pomidora sparz, obierz ze skórki. Wszystkie warzywa drobno posiekaj, wymieszaj z jogurtem. Podawaj z chlebkiem i wodą.


A TY? CO PODAJESZ NA DRUGIE ŚNIADANIE SWOJEMU MALUSZKOWI? ZAINSPIRUJ NAS :)

CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U


Poradnik żywienia dziecka w wieku 1. do 3. roku życia

** porcje w przepisach są "dorosłe". należy dostosować je do wieku malucha

You Might Also Like

22 komentarze

ZOBACZ RÓWNIEŻ