Najnowsze Posty

Co podać na drugie śniadanie/podwieczorek dziecku, które ukończyło pierwszy rok życia?

By 20:12 , , , , ,


Małe dzieci, powinny w ciągu dnia otrzymać około 4-5 posiłków: 3 podstawowe (śniadanie, obiad, kolacja) oraz 1-2 uzupełniające (II śniadanie i/lub podwieczorek). Czasem zdarza się, że maluszki młodsze (w 2 roku życia) domagają się większej ilości posiłków, ale za to - mniejszych objętościowo. O ile to możliwe - warto stopniowo uczyć je regularnego odżywiania w odstępach 3-4 godzinnych. Nic jednak na siłę. Każde dziecko jest przecież inne. Sami zauważycie, jakim charakterem żywieniowym będzie odznaczać się Wasza córką bądź syn. Być może będzie on/ona preferował/a 6 niewielkich posiłków, a być może - 3-4 większe. Trzeba jedynie pamiętać, by wraz z tymi daniami szkrab nie otrzymał ani zbyt małej ani zbyt dużej dawki energii, która mogłaby doprowadzić do niedoborów/nadwagi.

Ponieważ od pewnego już czasu dostaję od Was sporo pytań dotyczących drugiego śniadania i podwieczorku dla rocznego malucha, dzisiejszy wpis będzie zawierał garść propozycji na ten drugi i przedostatni posiłek w ciągu dnia. Wszystkie zawarte tutaj informacje zostały opracowane przez Instytut Matki i Dziecka*, a część z przykładów pochodzi z diety mojego Jasia.

Drugie śniadanie i podwieczorek to uzupełnienie puli energetycznej całodziennej diety naszego maluszka. Dziecko rośnie, raczkuje, chodzi, skacze i szaleje. Traci przy tym mnóstwo energii. I tak będzie prawdopodobnie przez wiele następnych lat. Nie ma lekko :)
II śniadanie i podwieczorek mają za zadanie na nowo naładować baterie naszych pociech. Po to, by radośnie i z życiem mogły odkrywać świat i wszystko to co je otacza. I to właśnie Ty musisz o to zadbać.

Drugie śniadanie/podwieczorek przygotowuje się zwykle na bazie mleka bądź jogurtu naturalnego, kefiru oraz maślanki. Do wyboru mamy moc sezonowych owoców, warzyw oraz jajka, lekkie kasze i delikatny twarożek. Na bazie tych produktów można stworzyć naprawdę pyszne, kolorowe i wartościowe posiłki, które z ochotą zje nawet niejadek. Pasty, naleśniki, omlety, koktajle, sałatki ... Możliwości jest mnóstwo! W zależności od tego co maluch lubi. Smak dań można podkreślać naturalnymi przyprawami - do wytrawnych - pieprz, tymianek, cząber, do słodkich - cynamon oraz wiele wiele innych.

Drugie śniadanie rocznego maluszka to posiłek delikatny i niewielki objętościowo. Podobnie jest z podwieczorkiem. Aby uzmysłowić sobie pojęcie porcji w diecie malucha, warto zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi wielkości produktów serwowanych dzieciom w wieku 1-3. Jak widać - porcja dla malucha wcale nie jest tak duża jakby się nam wydawało. W swojej pracy często spotykam się z mamami, które skarżą się na swoje mało-jedzące dzieci. Po dłuższej rozmowie okazuje się, że szkraby te wcale tak źle nie jadają. To definicja "porcji" wygląda nieco inaczej w pojęciu mamy, a inaczej u dziecka.


Wiele z poniższych propozycji pojawiło się w jadłospisie mojego Janka. Najczęściej, wybieram dla Niego sałatkę ze "swoich" warzyw oraz małą porcję pieczywa, musy i twarożki owocowe. Na drugie śniadanie preferuję raczej wytrawne dania. Na słodko - jest potwieczorek. Dosyć często serwuję Mu również koktajle owocowo-warzywne na bazie kefiru bądź maślanki. W ten banalny sposób, z łatwością można przemycić dziecku szpinak o neutralnym smaku czy aromatyczną, nie zawsze przez szkraby lubianą natkę pietruszki.

Jak do tej pory, posiłków Jasia nie dosładzałam i nie dosalałam. Kto czytuje tego bloga od dłuższego czasu, doskonale zna moje podejście. Jeśli nie - zapraszam tutaj oraz tutaj. Ponieważ jedna z moich prac dyplomowych opierała się na wartościach prozdrowotnych miodu, stopniowo przymierzam się do znalezienia jego najlepszego źródła i dodawania odrobiny do pewnych posiłków Janka. Owsiankę czy twarożek można przecież posłodzić owocami. Z uwagi jednak na wiele korzystnych cech miodu, zdecydowałam się powoli i w niewielkich ilościach zaprzyjaźniać Jasia z tym produktem.

Nim ostatecznie przejdę już do propozycji drugich śniadań/podwieczorków, przypomnę:


Drugie śniadanie/podwieczorek to nie pora (i nie powód) do podawania dwulatkowi słodkiego danonka, ciastkowej kanapki czy słonych paluszków. Drugie śniadanie to ważny posiłek. Dla każdego z nas. I o tym należy pamiętać żywiąc swojego malucha. 

Przykłady drugich śniadań w drugim roku życia dziecka 
(część na podstawie zaleceń Instytutu Matki i Dziecka*)

Na słodko
- mały banan z łyżką jogurtu*
- sałatka z 2-3 morelek, łyżeczki najlepszych jakościowo, namoczonych i rozdrobnionych rodzynek i łyżki jogurtu naturalnego*
- filiżanka kefiru z okrągłym domowym biszkoptem*
- małe opakowanie jogurtu naturalnego z 2 łyżkami jagód*
- pół opakowanie jogurtu naturalnego z małą brzoskwinią*
- mały omlet na wodzie z łyżeczką jogurtu naturalnego i 1/2 filiżanki malin
- łyżka ugotowanej kaszy jaglanej, odrobina mleka i dowolny, mały owoc
- małe jabłko uduszone na wodzie z łyżką płatków owsianych błyskawicznych i szczyptą cynamonu
- płaska łyżka ugotowanej kaszy jaglanej, odrobina mleka, ćwiartka uduszonego na wodzie małego jabłka i szczypta cynamonu

Na wytrawnie
- kromka kajzerki z łyżeczką masła i pastą z łyżki półtłustego twarogu, łyżki jogurtu naturalnego i szczypiorku*
- pół kromeczki żytniego chleba z łyżeczką masła i pastą z łyżki półtłustego twarogu, łyżki jogurtu naturalnego, 2 rzodkiewek i 3-4 plasterków zielonego ogórka
- omlet na wodzie z łyżką jogurtu naturalnego, posiekaną rzodkiewką i szczypiorkiem
- pół kromeczki chleba pszennego z łyżeczką masła, szczypiorkiem i połową jajka na miękko/twardo
- pół kromeczki chleba graham z łyżeczką masła, z sałatką z łyżeczki tartego sera żółtego, łyżki jogurtu naturalnego, łyżeczki szczypiorku
- pół kromeczki chleba mieszanego z łyżeczką masła i sałatką (poniżej) z rzodkiewki, listka sałaty, łodyżki szczypiorku, ćwiartki pomidora z 1-2 łyżkami jogurtu naturalnego

Zdrowe przekąski w ciągu dnia
- cząstki jabłka, mandarynki lub pomarańczy
- plasterki banana
- kawałeczki gotowanych warzyw (marchwi, kalafiora, fasolki szparagowej)
- plasterki sera białego, ew. żółtego najlepszej jakości (ale niewiele)
- mleko
- jogurt naturalny


SAŁATKA 
mała rzodkiewka, ćwiartka małego pomidora, łodyżka szczypiorku, 
mały listek zielonej sałaty, mała łodyżka szczypiorku, 1-2 łyżki jogurtu naturalnego

Pomidora sparz, obierz ze skórki. Wszystkie warzywa drobno posiekaj, wymieszaj z jogurtem. Podawaj z chlebkiem i wodą.


A TY? CO PODAJESZ NA DRUGIE ŚNIADANIE SWOJEMU MALUSZKOWI? ZAINSPIRUJ NAS :)

CHCESZ NA BIEŻĄCO OTRZYMYWAĆ NOWĄ PORCJĘ TEKSTÓW I PRZEPISÓW?
POLUB MNIE NA FACEBOOK-U


Poradnik żywienia dziecka w wieku 1. do 3. roku życia

** porcje w przepisach są "dorosłe". należy dostosować je do wieku malucha

You Might Also Like

22 komentarze

  1. gdyby tylko mój 4 letni synek chciał to jesc... :( codziennie musze się glowic co dac mu do jedzeinia żeby zjadł a o salatkach czy warzywach to kompletnie nie ma mowy i to w każdej postaci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. te sałatki to nawet nie sałatki. ja to tak nazywam. to ukryte w jogurcie dobrze pokrojone warzywa - w ten sposób nauczyłam Janka jeść ostrego, "cebulkowego'' szczypiorku czy rzodkiewki. A może spróbuj koktajli? Zmiksuj szklankę kefiru/jogurtu/maślanki z dojrzałym bananem i ... garścią liści szpinaku bądź natki. Możesz też zmiksować zieloną sałatę i inne warzywa, których smak skutecznie zamaskuje słodki banan. Nawet się synek nie zorientuje :) Powodzenia!

      Usuń
  2. U nas na drugie śniadanie najczęściej Em (1,5 roku) je jogurt/serek i owoce (woli osobno ;) ), ostatnio wymieszałam jogurt z ryżem/amarantusem/otrębami i też było ok, poza tym głównie owoce i wafle ryżowe/kukurydziane/orkiszowe albo domowe ciacho owsiane - te produkty świetnie sprawdzają się na spacerach (w te ciepłe dni Em z sąsiadem hasają po podwórku ponad 2h! już sobie ustalili, że "lunch" jedzą razem i punkt 10:00 próbują zaglądać do torebek swoich mam :D), także u nas jest na odwrót - drugie śniadanie raczej na słodko. Z kolei podwieczorek, to okazja, żeby zabrać tacie coś z obiadowego talerza ;) np. gotowane warzywa, trochę makaronu, a czasem trochę zupy (zależy, co danego dnia jest w menu dorosłych), a jak się zdarzy, że jesteśmy wtedy na podwórku (kolejne 2h hasania ;)), to różnie - buła/chleb, kostka gorzkiej czekolady, zdarzają się też surowe warzywa (rzodkiewka i ogórek są ostatnio hitami). Opcji jest naprawdę dużo, zwłaszcza teraz, kiedy pomału zaczynami owocowo-warzywny sezon na świeże :) /świetny artykuł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jogurt z ryżem/amarantusem/otrębami - MUSZĘ SPRÓBOWAĆ! Dziękuję :) U nas też jest podjadanie z talerza taty. Ostatnio ich przyłapałam jak Jaś już w łóżeczku do spania, a Tata po pracy podżera ser żółty i oczywiście muszą razem :) A sezon owocowo-warzywny? Bajka :) Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. Kurczaki, mój roczniak je dużo, głodomór z niego. U nas w domu je się zdrowo, więc młodzieniec dostaje dużo warzyw i owoców, właściwie nie wzgardzi żadnym jedzeniem prócz jajecznicy, ta mu nie podchodzi (chyba że z naszego talerza :)). Ja na drugie śniadanie albo podwieczorek często przygotowuję owoce z płatkami jęczmiennymi albo orkiszowymi, jakie tam pod ręką mam. Teraz, od kiedy pojawiły się truskawki, furorę robi koktajl truskawkowy na kefirze z odrobiną kakao albo z bananem, albo truskawki z jogurtem naturalnym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. znam to - z talerza rodziców smakuje NAJBARDZIEJ :) co do koktajli - sama się na nie zawsze załapie robiąc je Jankowi. Śmieję się nawet czasem, że wraz z pojawieniem się Jasia, nasza dieta zrobiła się jeszcze zdrowsza :)
      Pozdrawiam ciepło

      Usuń
  4. Witam, mój dwuletni synek zjada wszystko bardzo ładnie:) - no tylko do mleka nie mogę go w żaden sposób przekonać, na szczęście bardzo lubi kefiry,jogurty, maślankę, a ser biały to wręcz uwielbia i te produkty najczęściej podaję synkowi zamiast mleka (mam nadzieję, że to wystarczy). Na drugie śniadanie serwuję synkowi np. kromeczkę domowego chleba z masełkiem i plasterkiem domowej wędliny i plasterkiem pomidora lub ogórka oraz zawsze domowy kompot owocowy (koniecznie ciepły w kubeczku). Przygotowuję również kanapki z pastą z grochu lub z tuńczykiem. Bardzo fajnym dodatkiem do pieczywa jest również pasta jajeczna ze szczypiorkiem, pasta z twarożku z posiekanym szczypiorkiem i salsa pomidorowa z drobniutko posiekaną natką pietruszki. P.s. bardzo fajny artykuł - będę do Pani wracać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domowy chleb, domowa wędlina - zawsze najlepsze. Brawo! :) Co do mleka - zerknij na "obrazek" z wielkością porcji. Szklanka mleka równa się 1/2 szklanki kefiru, jogurtu, plasterkowi sera żółtego, dwóm łyżeczkom twarożku itd. Jeśli tak właśnie zjada - nie masz powodu do obaw. Najlepszym źródłem wapnia jest ser żółty, potem produkty mleczne. Twaróg ma go najmniej.
      PS nie Pani - Majka :)
      Pozdrawiam ciepło

      Usuń
  5. Ratujesz mnie! Znowu :) Dramatem jest dla mnie wymyślanie śniadań i innych posiłków. Sławko wsuwa wszystko bardzo chętnie, ale ja i tak się głowię co mu dać. Zaś z owoców, tak jak mama, uwielbia banana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super, że Ci się przyda wpis :) Smacznego dla Maleństwa (już nie takie maleństwa z naszych chłopaków ale co tam :)
      Buziaki
      PS też uwielbiamy banany, choć do "najczystszych" nie należą. Ale to taki element słodyczy w naszej diecie

      Usuń
  6. Super! Drukuję jako ściągawkę na lodówkę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mój synek- Krystek (14 msc) jest mega wybredny/smakosz:) jego przykładowe składniki menu: wszystkie wariacje kaszy mannej (z: kakao, łyżeczką domowego dżemu niskosłodzonego, owocem, pł. kukurydzianymi, przyprawami, miodem natur., kostką czekolady-wys. zawart. kakao, wanilią, biszkoptem), II śnia./podwiecz. (zamiennie): plasterek sera żółtego z łyżką jogurtu szczypiorem lub ziołami, owoce, warzywa świeże i gotowane dobrane w smaczne sałatki najcześciej z jogurtem, budyń z żółtkiem i wanilią, kisiel z domowym sokiem, domowe ciasto, domowa bułka z masłem lub domowym dżemem (wędliny, też domowe je tylko osobno), obważanki odpustowe, biszkopty, twarożki na słodko i słono, koktajle przechodzą tylko owocowe w wersji smothie lub na kefirku. Obiad: gotowane mięsko z rosołu-każde:), pieczone/gotow/parowane warzywa, które koniecznie muszą być polane jakimś sosikiem (beszamel, sam jogurt lub z np. majonezem lub musztardą-troszkę), ryż chce jeść tylko Jaśminowy, choć próbowałam już wielu innym, wszystkie wariacje kluskowe- z owocami, mięsem, kopytka, leniwe, śląskie, pierogi- najchętniej a la Ruskie. Surówki, niestety muszę mu miksować, bo inaczej od razu wypluwa :/ macie jakiś pomysł na nauczenie go jedzenia kasz? Bo u mnie większość prób kończy się fiaskiem :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a może koktajl owocowy z kaszą jaglaną? muffinki z kaszą? nadziewane muszle makaronowe - kaszą kuskus? deser owocowy z kaszą pęczak i miodem? wszystko znajdziesz na blogu. :D notabene - ładne menu :)

      Usuń
  8. Wg tej rozpiski porcji powinnismy podawac po 4 porcje np owocow w ciagu dnia? Czyli rozumiem ze 4 razy dziennie jakis owoc czy tez pol (wg rozpiski porcji) ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 4 PORCJE owoców czyli np. koktajl na jogurcie z połówki banana i połówki szklanki jagód i sałatka z kaszy jaglanej z cząstkami jabłka i brzoskwini.

      Usuń
  9. Czyli takie 4porcje jako np podwieczorek czy tez drugie sniadanie
    Natknelam sie na Twojego bloga bo stracilam pomysly na posilki dla corci i musze przyznac ze sa na nim bardzo przydatne informacje;)
    A jesli chodzi o warzywa to jak przemycasz odpowiednia ilosc porcji? Mam troszke problem z planowaniem menu dla malej (ma rok i 3m), staram sie jakos wczesniej ustalac co jej dam nast dnia bo nie zawsze mam mozliwosc pojscia do sklepu, a chcialabym zeby sie zdrowo odzywiala
    Dzieki za odpowiedz, Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu, do śniadania też możesz przemycić, do kolacji :) Np. starte jabłuszko do kaszy manny, śliwka do owsianki rano. Jeśli chodzi o przemycanie jednego i drugiego, gorąco polecam koktajle: np. na bazie kefiru, pół banana, trochę malin plus garstka szpinaku w liściach :) i już masz prawie 2 porcje owoców i 1 porcje warzyw :) Koktajle to rewelacyjna sprawa bo wiele rzeczy można przemycić np. w słodkim jagodowym - buraka, w bananowym - roszponkę, a nawet kaszę jaglaną. Przepisy na blogu.

      Usuń
  10. Od urodzenia moich dzieci (obecnie w wieku 3,5 oraz 6 lat) temat zdrowej diety jest niezwykle ważny dla mnie; otrzymują 5 posiłków dziennie, duzo owoców i warzyw, chętnie zjadają ryby; Mam nieco kłopotu z tym co powinnam dawac im na kolacje; nie chce ich karmić kanapkami bo mam wrażenie ze w ciagu dnia wystarczajaco zjadają weglowodanów; sałatki raczej trudno przechodzą u młodszego dziecka; czesto podaje im placuszki np z kaszy jaglanej. Proszę o poradę właściwie co by było odpowiednie, jakie produkty. Bardzo wdzieczna bede za najmniejsza podpowiedz. Serdecznie pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
  11. ja też zawsze zwracałam uwagę na to co daję córce (teraz 3 latka). Niestety od zawsze mamy spory problem ze śniadaniami bo mała nie znosi dań mlecznych typu kaszki, owsianki, jaglanki etc. Zamiennie staram się dawać jogurty z owocami, albo naleśniki z twarożkiem lub serkiem naturalnym Bieluch i dżemem/miodem/owocami. Ale na zamienniki "zup mlecznych" pomysłów więcej nie mam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak się nie ma pomysłu lub czasu a chce się zjeść coś zdrowego i pożywnego to polecam przekąski typu- batonik zbożowy, orzechy, suszone owoce, wafle ryżowe, gryczanki itp. Takie jak tu np http://www.tobio.pl/category/przekaski-bio-do-szkoly
    Chodzi o to, żeby skład był dobry bez świństw, więc w eko sklepie najlepiej chyba kupować.

    OdpowiedzUsuń
  13. Mój synek raczej chętnie próbuje nowości... Problem tylko taki że jest alergikiem. Nie mogę niestety podawać mu produktów mlecznych. To mleko modyfikowane które dostaje jest gorzkie wiec niechętnie je pije. Laszki na bazie tego mleka tez nie są chętnie zjadane. Pomóżcie proszę. Może wy macie jakieś pomysły na menu dla alergika?

    OdpowiedzUsuń
  14. Proszę wypróbować mleko roślinne - te fortyfikowane (wzbogacane) w wapń będą jak najbardziej odpowiednie. Na ich bazie można przygotować np. kaszkę mannę albo jaglankę, posłodzić musem z owoców, a jeśli ma więcej niż rok - odrobiną sprawdzonego miodu. Opcjonalnie, można te dania przygotować też na wodzie. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń

Przepis przypadł Ci do gustu? A może masz jakiś pomysł jak go udoskonalić? Tekst dostarczył Ci oczekiwanych informacji? Podziel się tym z innymi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ